Kolikk

Spedbarnskolikk, kolikk hos spedbarn og baby, kjennetegnes av gråt som varer i flere timer daglig hos et ellers friskt barn.

Når starter kolikk

Kolikk starter ofte når barnet er noen uker gammel og stopper hos de fleste barna ved 3–4 måneders alder. Gråtetoktene kan vare i tre timer daglig, flere dager i uken. De fleste babyer gråter mest på ettermiddagen og kvelden. For at det kan kalles kolikk, skal det vare i en periode på tre uker eller mer.

Kolikk gir seg nesten alltid ved tre måneders alder.

Symptomer på kolikk

• Babyen begynner plutselig å gråte en høyfrekvent gråt.
  • Gråten begynner ofte på ettermiddagen eller kvelden.
  • Gråtingen kan vare lenge selv om man prøver å trøste.
  • Gråten kan ofte slippe taket når babyen er utmattet.

Gode råd ved kolikk

• Hold barnet i oppreist stilling, da kommer luften lettere ut.
  • Når du ammer, la barnet bli ferdig med ett bryst av gangen.
  • Bruk lang tid på raping, det er viktig å holde på til det kommer en rap.
  • Biltur og vugging hjelper en del barn.

Diett

• Diettforsøk med kumelkprodukter diett anbefales av Norsk Barnelegeforening.
  • Ved morsmelkerstatning kan man bytte til typer uten tilsetning av spesielle sukkerarter eller proteiner fra kumelk.
  • Sjokolade, meieriprodukter, noen grønnsaker og sterk mat kan noen ganger forårsake magesmerter hos babyen.
  • Probiotika; tre studier har vist redusert gråtetid va Lactobacillus reuteri på barn som ammes. Det kan gis direkte til barnet i dråpeform.

Akupunktur kan være effektiv terapi mot kolikk

På Klinikk Fjeld har vi god erfaring med å behandle spedbarn med magesmerter. Barnet trenger ikke å ha kolikk for å prøve behandlingen, men har det mye magesmerter er det verdt å prøve denne behandlingsformen. Behandlingen er ikke smertefull for barnet. Vanligvis vil man amme barnet eller gi det flaske / smokk mens man setter to til tre små nåler. I de tre første månedene av barnets levealder er tarmene umodne. Akupunktur kan hjelpe å modne tarmene, slik at de lettere bryter ned næringsstoffene som er i melken.

Svenske forskere har funnet at akupunktur kan redusere kolikkplager etter to ukers behandling

(Kilde: Landgren K, Hallstrom I. Effect of minimal acupuncture
for infantile colic. Acupuncture in Medicine 2017)