Bekkenløsning

Bekkenløsning skyldes en hormonell forandring som oppstår i en kvinnes kropp når hun er gravid. For mange skjer denne endringen uten nevneverdige problemer, mens for andre kvinner kan det gi store smerter. Mange får også problemer med å bevege seg.

Bekkenløsning skjer for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen, og er vanligvis helt uproblematisk. Dette er en normal prosess hos alle gravide og kalles fysiologisk bekkenløsning. Dersom du får så store plager og smerter fra bekkenet at det hemmer daglige gjøremål, bør du oppsøke behandling.

Hva skjer under bekkenløsning?

Smertene du opplever ved bekkenløsning kan oppstå ved for store, brå eller gjentatte behandlinger. Dette skjer fordi leddene i bekkenet har redusert stabilitet under graviditet og en tid etter fødselen.

Når bekkenet blir mer ustabilt, vil det ofte kunne føre til at leddflatene i bekkenet og korsryggen gnisser borti hverandre hverandre. Når dette skjer, vil det oppstå irritasjon og hevelse i og rundt dette leddet. Denne hevelsen vil så kunne presse på nervefibrene som ligger rundt leddet. Dette vil gi smerter, og er det vi kaller en leddlåsning.

Hvordan kan akupunktur hjelpe?

For å bli kvitt smertene ved bekkenløsning, må man fjerne årsaken til smertene. En dyktig akupunktør vil kunne hjelpe deg med dette. Ved å ha fokus på å få leddene i bekkenet og korsryggen til å bevege seg normalt igjen, og å få dempet hevelsen som klemmer på nervefibrene. I tillegg vil akupunktur gjøre at kroppen selv danner egne smertestillende stoffer. Disse blir dannet i kroppen allerede 20 minutter etter at nålene har blitt satt.

Det merkes gjerne smertelindrende effekt allerede etter første behandling. Det er veldig individuelt hvor mange behandlinger man trenger, avhengig av hvor hardt man er rammet.

En doktorgrad fra jordmor ved Sahlgrenska i Gøteborg viser at akupunktur i kombinasjon med trening er best egnet for å lindre smertene. Dette kom frem etter at man i en studie hadde en gruppe på 368 gravide kvinner med diagnostisert bekkenløsning. De fikk ulik behandling, og de som fikk akupunktur sammen med stabiliseringstrening fikk mest smertelindrende effekt.