Barneønske og kosthold

For enkelte kan et uhensiktsmessig kosthold være et hinder for å bli gravid. Kosthold og livsstil kan bidra til å optimalisere produksjonen av hormonene som styrer forplantingsorganene, og dermed øke fruktbarheten.

En stor studie fra Harvard som inkluderer 18000 kvinner viser at flere viktige faktorer i kostholdet kan fremme fruktbarheten. Valg av proteinkilder, kvalitet på karbohydrater, sunne fettkilder og et høyt antioksidantinntak var blant viktige funn som ble gjort i denne studien. Et stabilt blodsukker og velregulert insulinnivå er også av stor betydning for fruktbarheten.

Kvinners eggstokker og mannens testikler er spesielt følsomme for insulin. Fordi insulin faktisk er et hormon så vil et for høyt insulinnivå påvirke de andre hormonene i kroppen. Et forhøyet insulinnivå over tid er den vanligste årsaken til forstyrrelser i østrogen/ progesteron balansen. Det kan hemme modningen av egg og dermed eggløsningen. Mange går med et forhøyet insulinnivå uten å ha kliniske symptomer.

Ved å optimalisere kostholdet øker man sjansene for å få en velregulert hormonbalanse og en normal eggløsning. Man vil også kunne forebygge gjentagende aborter og man tilrettelegger for en sunn graviditet.

I tråd med ny forskning på hvordan kostholdsfaktorer og fysisk aktivitet påvirker fertiliteten, kan vi tilby konkrete kostholdstiltak for øke fruktbarheten.

Det vil bli satt fokus på:

• Å balansere blodsukkeret
  • Få hormonene i balanse
  • Å produsere og vedlikeholde egg av god kvalitet
  • Styrke immunsystemet
  • Optimalisere miljøet i kroppen og legge til rette for graviditet
  • Redusere risikoen for spontanabort
  • Tilrettelegge for optimale forhold under graviditeten

Eggkvalitet

Kvinner er født med et gitt antall egg, det eldre kvinnen er desto viktigere er det at de gjenværende eggene er sterke. Egg av god kvalitet er avhengi av en god hormonbalanse, en sterk cellemembran, godt med energi og beskyttelse fra frie radikaler. Et næringsrikt og velbalansert kosthold med fokus på egghelse vil kunne sørge for dette.

Overvekt/Undervekt

Det å være enten overvektig eller undervektig kan påvirke hormonbalansen og derfor også menstruasjonssyklus og eggløsning. Overvekt hos menn kan også føre til nedsatt sædkvalitet. En vektreduksjon vil kunne normalisere hormonbalansen igjen.

Frie radikaler

Frie radikaler finnes blant annet i enkelte matvarer, stråling, forurensing, sprøytemidler etc. De frie radikalene skader cellene våre og de fremskynner aldringen av cellene i kroppen, også egg og sædceller. De kan også øke risikoen for spontanabort. Vi kan beskytte cellene våre ved å spise mat som kan bekjempe de frie radikalene. Antioksidanter er vårt aller beste forsvarer mot frie radikaler.

Innflammasjon

Mange fertilitetsutfordringer som for eksempel Polycystisk ovarie syndrom (pcos), endometriose, overvekt og gjentagende spontanaborter sees nå i sammenheng med inflammasjon. En av grunnene til at overvekt er et problem ved infertilitet er at et overskudd av fett utløser betennelsesmediatorer – cytokiner i kroppen. Et betennelsesdempende kosthold vil kunne øke mulighetene for å bli gravid og unngå spontanabort.

Stress

En svært stressende livsstil kan påvirke det reproduktive systemet fordi stress tapper kroppen for viktige næringsstoffer som kroppen trenger for å bli gravid. En økning i stresshormoner kan påvirke eggløsningen hos kvinner og sædproduksjonen hos menn. Svært mange pasienter opplever at selv små endringer i kostholdet og i livsstilen kan gjøre en stor forskjell.