PCOS og kosthold

Forhøyet langtidsblodsukker og høyt insulinnivå

Det er ikke uvanlig at pasienter med PCOS har et forhøyet langtidsblodsukker og følgelig også et for høyt insulinnivå. Svært mange kvinner med PCOS utvikler insulinresistens. Kvinner med PCOS og insulinresistens lagrer sukker svært effektivt. De lagrer sukker så effektivt at deres blodsukker kan synke raskt etter et måltid noe som gjør dem sultne og hypoglykemiske igjen kort tid etter at de har spist.

Hormonpåvirkning

Fordi insulin er et hormon så vil et for høyt Insulinnivå påvirke de andre hormonene i kroppen. Et forhøyet insulinnivå er den vanligste årsaken til hormonforstyrrelser. Kvinners eggstokker er spesielt følsomme for insulin. Et høyt insulinnivå hos kvinnen vil påvirke østrogen- og progosteronbalansen og kan hemme modningen av egg og dermed eggløsningen.

Insulinresistens

Hvis du har PCOS og insulinresistens er det derfor svært viktig å kutte hardt ned på den maten som gir rask blodsukkerstigning, samtidig som du opprettholder et variert og sundt kosthold rikt på næringsstoffer.

Stabilisering av blodsukkeret

Et variert og næringsrikt kosthold satt sammen med tanke på å stabilisere blodsukkeret er derfor svært viktig for å få regelmessige menstruasjonsjoner, regelmessig eggløsning og for å kunne bli gravid.

Overvekt

Mange av pasientene sliter med overvekt. Vektnedgang er ofte vanskelig og frustrerende for pasienter med PCOS. Ofte responderer de dårlig på konvensjonelle dietter og de vil ikke ha samme nytten av å kutte kalorier.

Ved å få kontroll på den hormonelle balansen ved hjelp av den rette maten så vil denne pasientgruppen lettere oppnå ønsket vektnedgang. Mange PCOS pasienter har god effekt av å begynne med en lavkarbo-, høyfiberdiett for å få bedre kontroll på insulin- og blodsukkernivå i kroppen. I den første fasen av denne dietten så ønsker vi å få senket insulinnivået og få kroppen over i en glukagon dominerende tilstand. Noen ganger parallelt med inntak av medisiner (medisiner som øker insulinfølsomheten).

Reversering av symptomer

Ved hjelp av livsstilsendringer som tilpasset diett, vektnedgang (ved overvekt), fysisk aktivitet og medisiner ved behov, så kan kvinnen reversere symptomene fra syndromet. En vektnedgang kan få kjønnshormonene tilbake i balanse, og roe ned symptomene på PCOS. Når pasienten har gått ned ca 5–10 % av utgangsvekten, så vil insulinresistensen og symptomene ha bedret seg markant. Mange opplever å få normal eggløsning og regelmessig menstruasjonen igjen(hvis disse har vært i ubalanse), og økte muligheter for å bli gravid.