Vektproblematikk og kosthold

Noen sliter med å gå ned noen få kilo for å oppnå trivselsvekten, mens andre må ned betraktelige kilo for å unngå symptomer på sykdommer som diabetes, hjerte-karsykdom eller metabolsk syndrom. Uansett utgangspunkt hjelper vi deg til å nå dine mål.

Overfødig magefett

Ved overvekt utgjør særlig bukfettet en stor helserisiko. Forskning viser at overflødig magefett produserer betennelsesstoffer som kan føre til hjerte- karsykdom, diabetes og metabolsk syndrom. Følsomheten for hormoner og signalstoffer svekkes slik at man blant annet kjenner mindre metthetsfølelse. I tillegg ser man at blodsukkerregulatoren insulin ikke virker like godt lenger.

Slankekurer og dietter

Felles for mange slankekurer og dietter er at de kun fungerer en kort stund, så går man opp i vekt igjen. Det viser seg at slike kurer ofte er vanskelige å følge over tid og man går tilbake til gamle uvaner.

Hensiktsmessige matvaner som varer livet ut

Vårt mål er å hjelpe deg med å endre hva og hvordan du spiser slik at du kan etablere hensiktsmessige matvaner som varer livet ut. Frederikke vil gi deg kunnskapen du trenger for å gå over til et sundt kosthold med næringstoffer som øker forbrenningen og holder deg mett på riktige kostkilder.

En god metthetsfølelse er like viktig i en vektreduksjonsfase som å få i seg færre kalorier. Tell ikke kalorier, men fokuser på mat av høy kvalitet. Kostholdsveilederen lærer deg å basere ditt kosthold på naturlig og sunn mat og veileder i forhold til valg av sunne alternativer.

Små endringer kan gjøre en stor forskjell når du får kostholdet tilpasset. Vi ønsker å gi deg hjelp til et kosthold du vil trives med og som du kan leve godt med over tid.

Overordnet plan for vektreduksjon

Frederikke gir deg enkle tips som vil hjelpe deg å sette fart på fettforbrenningen, øke muskelmassen og omfordele fettet på kroppen din slik at du får en gunstigere helseprofil og når målet om din trivselsvekt. En overordnet plan for hennes arbeid med vektreduksjon vil kunne se ut som følger:

  • Førstegangskonsultasjon med kartlegging av kosthold, livsstil, arvelige faktorer, fysisk aktivitet, søvn og aktuelle utfordringer
  • I samarbeid med klienten setter vi opp kortsiktige delmål og et langsiktig hovedmål
  • Anbefalinger om aktuelle tiltak og nyttige endringer i kostholdet
  • Utarbeidelse av en detaljert personlig kostholdsplan basert på energibehov, personlige preferanser og eventuelle allergier
  • Tilbud om tips til- og hjelp med matlaging. Praktisk veiledning til et sunnere kosthold kan være en viktig del av prosessen
  • Tur på matbutikken/ helsekost for å vise veien til gode matvarevalg
  • Informasjon og grunnleggende kunnskap om mat og hvordan man kan orientere seg ved hjelp av brødsirkelen, nøkkelhull og annen matvaremerking
  • Jeg tilbyr også et enkelt, men effektivt rammeprogram for trening og annen fysisk aktivitet tilpasset den enkelte klient

Oppfølging

Oppfølging er viktig og kan være avgjørende for å nå målet du har satt deg. På oppfølgingstimene går vi sammen igjennom erfaringer som er gjort. Endringer gjøres ved behov for det. Ved hver oppfølgingstime settes nye delmål for vektnedgangen.

Vår kostholdsveileder vil gi deg de verktøy du trenger for å holde fokus og hun gir deg inspirasjon og motivasjon til å nå ditt overordnede mål. Frederikke vil i tillegg holde ukentlig kontakt med deg via sms med motiverende råd og støtte. Hvor lenge du har behov for oppfølging varierer. Noen trenger kun 2–3 ganger, mens andre har behov for oppfølging over en lengre periode. Endring av vaner skjer over tid og det finnes ingen snarvei til god helse!